LetS jOiN

Aug 17, 2010

chapter 12 : beri pinjam

Assalamualaikum kawan2....
hari ini perjalanan hidup aku continue as usual. i'm doing the routine. buka then pegi surau for tadarus.
semasa asyik bertadarus bersama cik syida @ bed, cik aqilah sam and cik erni, tiba2 terpandang pulak 1 tafsir ayt yang mengingatkan aku tentang sesuatu dan berkait rapat dengan keadaan kita semasa bulan ramadan ni....berikut adalah tafsir ayt tersebut :
Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan meperlipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.
(Al-Baqarah, 2 : 245)
cuba anda teliti maksud ayt ini....
Pinjaman yang dimaksudkan di situ ialah harta. banyak yang boleh kita 'include'kan sebagai harta, contohnya : duit, makanan, MASA.

di sini ingin aku tekankan tentang perihal masa. dalam konteks bulan puasa dan aku fokuskan lebih kepada diri aku sendiri. lepas buka - ape lagi, perut kenyang, hati senang, mata pon ape lagi...xdpt dinafikan lagi....ditambah pulak dengan assigments, quizzes and presentation y xpenah abis2...masa y ak ada sangat limited.

jadi aku mungkin akan reluctant tok menafkahkan masa y aku ada untuk membanyakkan ibadah seperti pegi surau and tadarus, solat tarawikh and baca al-Q. kalau nak diikutkan nafsu malas aku yang membuak2, memang la aku xkan buat sampai bila2....

tetapi, bila kita renung kembali berdasarkan ayat di atas, kita perlulah (atau lebih tegas lagi 'mestilah') memberikan sedikit pinjaman yang kita ada untuk Allah....dan Allah pasti memulangkannya in the form of nikmat yang sangat banyak. yang mungkin kita sendiri xsedar akan kehadiran nikmat itu.

oleh itu, hendak aku tegaskan di sini, rebutlah peluang yang ada untuk mendapatkan pulangan yang berlipat kali ganda daripada Tuhan kita. Dia maha pengasih dan maha pemurah.

kawan2 dan diri aku sendiri, janganlah malas2 atau kedekut tok menyumbangkan sesuatu kepada Allah kerana pulangannya sangat besar dan xternilai...insyaAllah.....

moga2 pengisian yang tidak seberapa ini mampu melahirkan kesedaran ke dalam diri kawan2 dan diri aku sendiri. Amin....

Wassalam.

No comments:

Post a Comment