LetS jOiN

Sep 4, 2010

chapter 18 : karipap INTI

karipap INTI kentang&sardin....karipap INTI sambal ikan bilis&tempe.....karipap INTI bahulu


assalamualaikum kawan2,

da lama jugak aku xupdate blog ni. puasa pon da nak abis da. syawal pula bakal muncul kurang 7 hari lagi. selasa depan aku pun nak angkat kaki dari inti ni. da xsabar rasenye nak balik umah. maklumlah da 2 bulan aku xjenguk mak aku kat umah ***sadis gile...time2 ni la lagu 'Dendang Perantau' dok terngiang-ngiang je kat telinga aku. kuang asam tol. tp ini bukan main idea tok entri kali ni.

*****************************************************

selepas berminggu-minggu hidup aku xpenah tenang, dengan kuiz la, test la, presentation la, assignment ag...hah macam2 r. cukup tok aku list-kan sume ni dalam 1 kertas mahjung (exaggerating sungguh!!). even next week yang aku berani potong kuku yang sume da mode raye pon still de kuiz chemistry *sigh~

tp aku xkire, weekend ni aku nak relax2, layan lagu2 raye, cari resepi2 kuih raye. dok plan agak2 aku mampu n sempat nak wat t mase balik umah.

punyelah bahagia lepas Tutorial Enl abis semalam, lepas buke ikan asam rebus mas yang masak(sebenarnye intend to cook asam pedas....tp xjadi). tp xp, aku xkesah. asal dy sedap n boleh dimakan, ak masuk perut je. siap de apam coklat ag mas buat. hah yang ni masalah len plak...apam xd gula. hahaha orang mkn apam ngan kelapa. kitorang mkn apam cicah gula perang. lantak r. pelik pon pelik r. janji boleh dimakan. name pon first trial. ngehehehe

tengah makan punye makan. aku pon....."weyh jom r wat karipap !!"
woot2~ so jannah menyatakan kesudian dia tok buat inti and tepungnya...
ak pe lagi...yahoooOOooo !! bukan aku xnk buat, aku nk buat. da lame da pon plan. tapi aku xreti nk bajet ingredientsnya. slalu aku dok tengok je mak aku yang buat. xpena la plak aku terfikir nak wat sendiri. buktinya, donat ari tu, ingredient da gempak da. siap letak kentang nk wat lembut. last2 nak gigit pon xley punye la keras. huawawawa..

*****************************************************

ok pendekkan cite, potong punye potong, goreng punye goreng, uli punye uli, da siap bahan2. tinggal nak kelim je. hah tang part ni la y paling aku suke nk cite ni. mule2 skali kne bg compliment sket kat crew2 karipap * jannah, aku sdri (mesti kne promote diri sdri), farah, chi, ana, mas, tmah and fatin. sume bertungkus-lumus menjayakan karipap tu. caya la korang (kat aku jugak r...hehehe).

aku : "hah korang meh blaja kelim. tp korang(farah n chi) pakai tepung kosong ni dlu. agak2 da berjaya kelim chantek2. baru ley kelim kat karipap ni." (sengal gile je ayat suruh aku....haha)

punye la beriya aku tengok dak due ni buat. chi...ok jadi...farah ni special kes. nk cakap karipap pon org xcaye...haha...xd rupe langsung...

farah : "da la. ak da give up. meh la aku gelek je"

part yang gelek ni aku rase lebih sesuai tok ko la farah (Oppsss!)

pastu masuk la plak yang lain2.

1. jannah-dy supervise je...haha

2. tmah-berlatih sket2(tidak berhasil jugak)...isolate-kan diri kat 1 sudut pantry tu tok memasterkan ilmu mengelim karipap. akhirnya...."yeah aku berjaya buat, start dari kiri la senang". sempat ag discover cara baru. gasak la. asal boleh. aku pon....eyh xboleh ni. ak pon nak try gak. tengah2 kelim ni.
chi-"eyh zati, asal ko gune tangan kiri??",
aku-"da korang kate kelim dari kiri, aku kelim r gune tangan kiri"(cube baca dengan gaya yang sangat innocent)pastu sume gelakkan aku. xguna tol korang. ne r aku tau start kelim je dari kiri tp still pki tangan kanan. ciss. tergugat maruah aku.

3. ana - tengok je. then "farah, meh la aku gelek plak !"(selepas tengok farah da terkial2 dok gelek tepong tu...haha). soh blaja kelim xnk. katenye xreti. pastu dok keje masukkan inti dlm tepung je. kelimnya xjugak. xp la. ana masterkan part masukkan inti dlm tepung dlu. yang kelim tu esok2 la plak....wakakaka...tol x ana???

4. fatin - bangun2 tidur je trus g pantry. pe ag, ak pakse soh kelim gak....hah....cacat de la...senget bengot....

chi - "td ok je...skang da xjadi lak"...haha xley bla...gabra la tu bab da ramai yang datang tengok...
statement tok meng-cover..."ala klu wat yang kat tepung ni ok je, tp bile wat yang tol2 xjdi plak"....ecey...haha

yang si farah ni da lagi tadi dok kat pantry ni...ilmu kelim yang aku turunkan xjugak masuk2...haha

fatin lak wat lawak...."krikit krikit....krikit krikit"....agk sengal di situ....aku blaja cara gelak y baru. ikot fatin. klu nk gelak wat cam2....krikit krikit.....krikit krikit....bengong gile

*************************************************

alamak....inti xcukup r plak...pk punye pk....hah, baru aku igt. aku ade sambal ikan bilis mak bawak ritu.
pe ag. aku balon je la pe yang ade.

pastu aku buat keje gile. bahulu farah aku letak buat inti....wakakaka....sume tengok nga muke tergamam.ngehehe. korang diam2. aku da start da keje sengal aku

akhirnya....karipap berjaya....yehaaaa....sedap2...

ditambah plak nga air teh lime yang farah buat....woot2~mmg best.hahaha

u all have made my day happy ^_^



sekalung budi :

ketua masak inti & uli tepung merangkap supervisor
jannah

ketua menggelek tepung
farah

assistant menggelek tepung
ana

ketua kelim-mengelim & merepek
aku (izZat iZzati)

assistant kelim-mengelim
chi
tmah
mas
fatin

ketua goreng-menggoreng
mas

assistant goreng-menggoreng
jannah


6 comments:

  1. hari yg trsgt best....pk2 balik,sengal pn de...tp mmg njoy...:))huahua

    ReplyDelete
  2. haha.....tau xp...hari yang bahagia sebelum meninggalkan inti untuk beraya....yuhooooo

    ReplyDelete
  3. ijat..hebat la..aku reti kelim..tapi xreti wat inti..huhuhuh

    ReplyDelete
  4. ak tau buat...tp ak xtau nk bajet....haha....bab ak slalu tgok mak ak y buat....dy men campak2 je...haha

    ReplyDelete
  5. hahaha.
    sengal gler ayat kau.
    best2 :)

    yup. thanks jugak.
    enjoyable time ♥

    ReplyDelete